پرش به محتوا

نکات مهم دربارۀ مشکل ناخن تیز گربه

ناخن گربه گرفتن ناخن گربه

ناخن گربه های مخالف با سرعت مختلفی رشد می‌کند. تقریباً هر دو هفته یک بار ناخن گربه خودتان را بررسی کنید تا اگر نیاز به کوتاه شدن داشت آن ها را کوتاه کنید.
زمان بررسی ناخن گربه‌ خودتان را عقب نیندازید. برخی اوقات ممکن است ناخن گربه خیلی بلند شود یا حتی بشکند و گربه را اذیت کند.
حتی اگر گربه شما خودش ناخن‌هایش را شکسته یا خراش داده شما باز هم در زمان مخصوص هر دو هفته یک بار ناخن پیشی را بررسی کنید.
ناخن گربه مسن و پیر به توجّه بیشتری نیاز دارد چون ناخت گربه با بالا رفتن سن گربه ضخیم تر می‌شود و اگر نیاز داشت فقط ابتدای سر ناخن گربه را ببرید چون اگر صبر کنید تا ناخنش بلند شود ممکن است به پنجه های گربه آسب بزند و مجبور شوید با نظر دامپزشک برای گربه‌تان آنتی بیوتیک مصرف کنید.
ناخن گربه پیر باید هر هفته سر موعد بررسی و کوتاه بشود.
اگر ناخن گربه را ناجور یا نامناسب کوتاه کردید از سوهان مخصوص برای تمیز و صاف کردن استفاده کنید.
بعضی از گربه ها عادت دارند وقتی می‌خوابند پنجه های خود را رها می‌کنند. این زمان مناسبی است که اگر بتوانید به آرامی بدون اینکه گربه اذیت شود ناخنش را کوتاه کنید.
اگر پیشی شما موهای بلند و پرپشت متراکم دارد یا به قول معروف پشمالو است قبل از گرفتن ناخنش، سرپنجه های گربه را کمی خیس و مرطوب کنید.
از قیچی یا ناخن گیر انسان برای گرفتن و کوتاه کردن ناخن گربه هرگز استفاده نکنید چون این ابزار ناماسب است و ناخن گربه را می‌شکند و صدایی ایجاد می کند که گربه را می‌ترساند.
قبل از عملیات فوق حساس و سرّی ناخن‌گیری گربه(!) پوشاندن چشم گربه‌تان می‌تواند راه حل جالبی باشد برای اینکه گربه نبیند چه بلایی دارد بر سرش می‌آید! اما همین ندیدن اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است ممکن است در برخی گربه‌ها باعث ایجاد ترس و وحشت بیشترشان بشود.
خیلی بهتر است که گربه های خودتان را از همان دوران کودکی یا بچه گربه بودن به ناخن گیری عادت دهید.
اگر گربه شما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد و به این دلیل که از بچگی به ناخن گرفتن عادت نکرده یا تجربه بدی در این زمینه داشته و یا هر دلیل دیگری با شما پرخاشگری می‌کند بهتر است او را در پتو یا حوله بپیچید و یک پنجه گربه را بیرون بیاورید.
البته اگر گربه شما پرخاشگر شده توصیه می‌کنیم کوتاه کردن ناخن گربه خودتان را به دامپزشک بسپارید.